Oppgave: Kontakt en «blåruss» og en vi er avhengig av relatert til forretningsideen våres..
En kontakt vi er avhengig av. Vi ringte Easy-park for å få en oversikt over perspektiv av markedet. Easy-park hadde ikke til til å svare på spørsmålene på telefon, så derfor sendte vi en email til forretnings utvikler Erik Oscar Adamshus.
E-mailen vi sendte:
Jeg referer fra vår telefonsamtale å har følgende spørsmål om easy park sin sms tjeneste .
1) Har dere fått positive tilbakemeldinger på brukervenneligheten? -
Svar: Vi har to ulike tjenester i dag. Begge kan startes og stoppes med sms. Hovedforskjellen er at den ene av tjenestene er rettet mot privatmarkedet som gir bilisten muligheten til å ta EasyPark i bruk uten å være i kontakt med oss på forhånd og bli trukket fra mobilregningen (sms premium). Vedlagt vil du finne en liten undersøkelse blandt disse brukerne. Ellers så kan EasyPark pynte seg med at Norsk Gallup for et par år tilbake gjorde en undersøkelse for oss som viste at vi har en kundetilfredshet på 96% og av de spurte så kunne 98% tenke seg å anbefale tjenesten videre.
2) Har dere oversikt over hvor mange kunder har dere i snitt abonnement/enkeltkunder per dags dato? Svar: EasyPark Norge har i dag 23.000 registrerte bedriftskunder og har på litt over ett år fått 27.000 unike sms premium brukere.
3) Har dere merket nedgang av parkeringsbøter etter sms tjenesten ble tatt i bruk? Svar: Vi gir ikke ut bøter, så dette har vi ikke noe oversikt over. Men det er en test som nå utføres for nettopp å avdekke dette. Dette er en test vi gjør sammen med Europark.
4) Har det blitt noe økning i inntektene etter at tjenesten ble lansert? Definitivt - husk at vi ikke er noe tradisjonelt p-selskap som drifter eller eier plasser. Vi leverer kun betalingskanalen.
5) Har dere utviklet tjenesten selv eller er det en annen leverandør som leverer den tjenesten? Svar: tjenesten er utviklet av oss selv.
Svar: Vi har to ulike tjenester i dag. Begge kan startes og stoppes med sms. Hovedforskjellen er at den ene av tjenestene er rettet mot privatmarkedet som gir bilisten muligheten til å ta EasyPark i bruk uten å være i kontakt med oss på forhånd og bli trukket fra mobilregningen (sms premium). Vedlagt vil du finne en liten undersøkelse blandt disse brukerne. Ellers så kan EasyPark pynte seg med at Norsk Gallup for et par år tilbake gjorde en undersøkelse for oss som viste at vi har en kundetilfredshet på 96% og av de spurte så kunne 98% tenke seg å anbefale tjenesten videre.
2) Har dere oversikt over hvor mange kunder har dere i snitt abonnement/enkeltkunder per dags dato? Svar: EasyPark Norge har i dag 23.000 registrerte bedriftskunder og har på litt over ett år fått 27.000 unike sms premium brukere.
3) Har dere merket nedgang av parkeringsbøter etter sms tjenesten ble tatt i bruk? Svar: Vi gir ikke ut bøter, så dette har vi ikke noe oversikt over. Men det er en test som nå utføres for nettopp å avdekke dette. Dette er en test vi gjør sammen med Europark.
4) Har det blitt noe økning i inntektene etter at tjenesten ble lansert? Definitivt - husk at vi ikke er noe tradisjonelt p-selskap som drifter eller eier plasser. Vi leverer kun betalingskanalen.
5) Har dere utviklet tjenesten selv eller er det en annen leverandør som leverer den tjenesten? Svar: tjenesten er utviklet av oss selv.
Takk på forhånd.
Mvh
Studenter fra Markedshøyskolen i Oslo
«Blåruss» Vi ringte rådgiver i DNB bedrift Thomas.
Spørsmål vi stilte:
Lån til bedrift, hvis vi er en bedrift og har egenkapital på to millioner og vi skal utvikle et nytt produkt og trenger et lån på 5-6 millioner til det, hvilke krav har dere til oss? «Banken er ikke i utgangspunkt veldig positive for utvikling og forsknings produksjon, men hvis bedriften har en inntekt fra før av så vil vi ta en gjennomgang av budsjett og regnskap for å se over betjeningsituasjonen og om omsetningen av produktet er klart. Beløpet blir vurdert ut ifra regnskapet og budsjettet for å se hvordan bedriften går. Budsjettet må vi se for å se hvordan dere ser prosjektet fremover og hva dere forventer til omsetningen. Vi vil også kreve en form for sikkerhet»
«Stiller dere noe krav til levetiden til prosjektet? F.eks. om det er mulighet for å få lånt litt og litt om gangen?» «I utgangspunktet er det mulig og gjøre det. Det som blir utfordringen er om vi setter opp en nedbetalingsplan som er aktiv 6 mnd om gangen. Utgangspunktet må dere ta ut alt under 6 mnd ellers blir det nye vurderinger som vi foretar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar